Förlossningsberättelse del 2

En mycket trött Jennifer med sin bästa vän lustgasen.
 
Klockan var alltså ca 06.30 när vi kom in på förlossningen och blev visade till ett undersökningsrum. Vi kom precis lagom till skiftet och fick därför vänta på att vår barnmorska skulle komma, jag låg på sjukhussängen och andades mig igenom värkarna, jag fick också två bälten över magen för att mäta barnets hjärtslag och mina värkar. Ca 40 minuter senare kommer vår barnmorska in för att undersöka mig, hon kollade hur mycket jag var öppen och sa att jag redan öppnats 4 cm så jag hade gjort ett bra värkarbete hemma. Jag kände mig riktigt glad och stolt när hon sa det och jag tänkte att det här nog skulle gå ganska fort. Tyvärr hade jag fel... Efter att hon undersökt mig fick jag byta om till sjukhuskläder och sedan fick vi följa med barnmorskan till ett förlossningsrum. Där kopplade hon åter två bälten över magen för att mäta pulsen på barnet och värkarna och så fick jag ligga i ca 40 minuter. Den här gången var det jobbigare då jag kände att värkarna gjorde ondare och det var svårt att ligga stilla på rygg. När jag försökte flytta på mig rubbade jag på bältena och då blev det fel på mätningarna så jag fick försöka att ligga på rygg.
 
Timmarna flög förbi och klockan 10.26 kom barnmorskan in igen för att åter undersöka hur öppen jag var, tyvärr hade det inte hänt något utan jag var fortfarande 4 cm öppen. Jag kände att modet sjönk något eftersom att jag nu tyckte att värkarna började bli riktigt jobbiga. Barnmorskan instruerade då hur jag skulle andas lustgas, och åh så skönt det var! Först var det lite läskigt för man kände sig riktigt groggy och nästan lite illamående, men efter ett tag så flöt det på och då vägrade jag att släppa den. Jag växlade mellan att ligga på sida och vara uppe och gå med gåbordet som jag fått in på rummet.Två timmar senare kom barnmorskan igen och undersökte mig, jag var fortfarande bara 4 cm öppen och nu kände jag mig riktigt trött och sliten. Jag hade svårt att andas mig igenom värkarna och bad då om att få epidural, barnmorskan satte in värkstimulerande dropp för att skynda på öppningsskedet och hon förberedde också för att sätta in epidural. 
Jag hade nu en ställning med dropp som jag fick dra med mig när jag gick och barnmorskan uppmuntrade till att vara uppe och gå så mycket som möjligt eftersom att bebisens huvud inte hade kunnat sjunka ner ordenligt för att den låg med ansiktet vänt uppåt. När värkarna kom skulle jag huka mig så lågt jag kunde för att bredda bäckenbotten så stort som möjligt. 
 
När klockan var 13.52 kom en läkare in och gav mig epiduralen, jag var riktigt nervös inför detta eftersom att jag är lite spruträdd och hade hört att detta kunde göra ganska ont. Men det gick hur bra som helst, jag fick lägga mig på sidan och kuta med ryggen medans läkaren förde in en tunn slang mellan några kotor i ryggen, det gjorde inte ont alls men spände och stramade något i ryggen. Efter att jag fått epiduralen dröjde det inte länge förän jag kände att den började värka. Det var hur skönt som helst, smärtan i magen försvann helt och det ända jag kände nu var trycket nedåt under värkarna. Det hjälpte mig att slappna av och jag kände att en liten del av orken återvände. 
 
Forts. följer...
#1 - - Kelly & Ella:

Sv; Ja exakt! Det får ma hoppas på :/ Kram!

#2 - - Majken Arzt:

Gilligt!<3

#3 - - Sarah:


Hej jag har ett samarbete med beccadesign och får nu ha min första tävling där priset är ett valfritt smycke. Var gärna med och tävla. Skulle bli jätteglad då :) kram

#4 - - anniepiie:

Men du kan ju inte bara sluta sådär, vill läsa fortsättningen nu! :D ♥ Låter ju som att det gick himla bra hittils iaf, spännande förlopp dedär med att föda barn! :) SV: Tack, joda dagen blev kanon!! Kram

#5 - - Sarah:

Tack :D hon är faktiskt ett varmblod !

#6 - - Sarah:

Åh har du bild på den i bloggen? Jag vill para min med en paint eller halvblod :)

#7 - - Majken Arzt:

Varsågod, haha:D

#8 - - Kelly & Ella:

Sv; åhh det måste ha varit skönt att få slippa det! kram

#9 - - Becka [fotoblogg]:

Otroligt intressant läsning!
sv: Himla glad jag blir, tusen tack finaste du!
Kramar. ♥

#10 - - ebba:

hoppas du haft en bra dag :)

#11 - - anniepiie:

jo det är sant!! ;) Kikar in varje dag så jag inte missar forts. :)hihi Ha en mysig kväll nu.Kramis