Kvällsrutiner



Det här med kvällsrutiner och nattningen är det jag har haft absolut störst bekymmer med när det kommer till att vara förälder. Vi har hittills inte lyckats hitta något bra sätt att få Theodore att komma till ro och somna, han hade en period för några veckor sedan då det gick ganska bra, han somnade då vid sju i min famn i soffan med en flaska välling. Men de senaste veckorna har vi haft tur om han somnat innan nio, och det blir ofta en liten strid mellan oss eftersom att han inte kan komma till ro utan bara vill busa! 

Ikväll försökte jag med att lägga honom i spjälsängen, bädda om honom, säga godnatt och sedan gå ut ur rummet. Jag har läst mycket om den här såkallade fem-minuters metoden, då man ska lämna dem och om de är ledsna gå in var femte minut och stoppa om dem igen. Men fy fasen vad jobbigt det är, jag klarade knappt av de första fem minuterna och efter andra gången jag stoppat om honom, var han så ledsen att han grät så det lät som han knappt fick luft och då fick det vara nog. Jag tog upp honom och ammade honom tills hans somnade. 

Men det är inte såhär jag vill att våra kvällar ska se ut, jag vill att han ska känna sig så trygg i sin säng och för sug själv att han kan somna där utan problem, och att jag och Henrik sedan kan få några timmar att bara vara innan vi går och lägger oss. Nu är vi ju så trötta efter allt bök med nattningarna så när Theo väl har somnat går vi och lägger oss också. 
Jag antar att det kanske är sånt som kommer med tiden, jag vet ju att barnen går igenom olika faser, men nu när Theodore ska börja dagis så kommer sömnen vara jätteviktig! Jag hoppas väl lite på att han ska bli så trött av all lek och bus på dagis så han somnar gör det, men det skulle ändå vara skönt att komma på ett sätt som verkligen funkar. Är det någon som har några råd att komma med?

Jaja, jag ska inte tråka ut er med mina funderingar. Det är bara att testa dug fram, precis som med allt annat med barnen. Nu ska jag sova, det kommer bli en intensiv och spännande dag imorgon! 
#1 - - malin:

-ja mål är så bra att ha! :) Golden Girl europas största boxningsgala, som jag skulle vart med i men sen blev det lite saker i mellan ändå :( Men nu siktar jag mot de andra matcherna! :)

#2 - - Milina Salihodzic:

Låter jobbigt :/ hoppas du hittar ett sätt som funkar bra!

#3 - - Jennifer:

Jag var helt emot 5minuters metoden när min dotter bökade.. Men ingenting, verkligen inget, fungerade. Inte ens amning!

Men tillslut provade jag 5 min metoden och första kvällen var hemsk! Kände mig som världens sämsta mamma och tårar rann från min kind.
Hon grät i 15 min, sedan somnade hon.
Dagen efter såg likadan ut.. Men efter 2 dagar blev det bättre.. Successivt iaf.. 3e dagen somnade hon på 10 min och 4 dagen på 5 min och efter det har hon somnat direkt när jag lagt ner henne. Även dagtid!

Ge det några dagar till :) försök iaf!
Har du provat tassmetoden? Finns speciella "gummi tassar" man sätter på sängfötterna.. Det kanske får honom att komma till ro bättre?
Lycka till :)

#4 - - Johanna - A dream as a model ♥:

sv: Åh vad kul att du gillar västen! :D Den är från Cubus
Kram

#5 - - Emmy:

Åh måste vara hjärtskärande att man "måste" hålla sig borta när barnet gråter, jag har riktigt svårt för att motstå alla känslor vid sådana lägen!

sv;
Nej precis, jag kan sitta hur länge som helst och stirra på dokumentet och inte komma fram någonstans. Lite bloggande och vilande senare gick det faktiskt att få lite plugg gjort (har jag för mig) så den metoden brukar funka för mig också ibland!

#6 - - irma frisör och makeupartist!:

sv: ja du har så rätt! Det är så man får tänka!