Tekakor

 
Förra veckan när vi var hemma bakade jag och lillen dessa tekakor, de var slut innan helgen, så nu är det bara att handla hem mer jäst och baka en omgång till!
 
Ingredienser
3.5 dl mjölk
2 dl vatten
100 g smör
75 g jäst
1,25 dl socker
0,5 tsk salt
900 g vetemjöl
0,5 dl mjölk till pensling
 
Gör såhär
Smält smör och tillsätt vatten och mjölk, värm till fingervarmt.
Smula ner jästen i en degbunke. Blanda ihop salt och socker och väg upp mjölet i en skål.
Tillsätt lite degspad i bunken med jäst och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av degspadet.
Tillsätt mjölet och salt/socker bandningen. Låt jäsa i ca 30 min. Strö ut lite mjöl på bakbordet och häll upp degen. Arbeta ihop den smidig.
Dela degen i 18 bitar och rulla till bollar.
Ta en boll och lägg den på bakbordet, platta till och kavla ut tills den är ca 1/2 cm tjock. Lägg dem på plåt och forma till dem så runda som möjligt. Upprepa med resten av bollarna.
Låt jäsa 30 min. Picka kakorna och grädda dem i 200-225 grader i ca 8-10 min.
Pensla de färdiggräddade kakorna direkt med lite mjölk för att få en mjuk och glansig yta. 
#1 - - Becka :

Åh vad gott det ser ut!

#2 - - Days by Johanna:

Mums så gott.

Ja vi har lämnat bort Hugo för gå på bio innan, det behövs ibland :)
Men Hugo kommer inte lämnas bort för ofta , jag vill ha honom hemma :) Men skönt veta han funkar lämna bort någon natt om det behövs